30.12.12

Optimalizace WWW stránek z pohledu SEO a SEM

Optimalizace WWW stránek pro vyhledavače (SEO) má z pohledu online marketingu dopad na případný úspěch či neúspěch prezentace na webu. Pokud pominu jiné možnosti získání návštěvníků, které jsou obvykle placené, umístění odkazu na vaši WWW stránku mezi prvními výsledky vyhledání patří s ohledem na online marketing na zásadní zdroj návštěvnosti. Search Engine Optimalization (SEO) je právě souhrn zásad a postupů, jak optimalizovat WWW stránky pro vyhledavače tak, abyste výše uvedeného cíle dosáhli. Tato pravidla se obvykle dělí na on-page a off-page faktory. Co do vlivu na umístění v pořadí výsledků mají on-page faktory podstatně menší váhu než off-page faktory.

V případě on-page faktorů jde o prvky na vaší WWW stránce, u off-page faktorů o prvky na cizích stránkách odkazující na stránku vaši. Z toho již vyplývá, že vlastní "technická" optimalizace WWW stránek se týká především on-page faktorů, off-page faktory stručně řečeno zahrnují prostředí Internetu a popularitu vašich stránek v něm. 

Jak na SEO


Přestože se může zdát Search Engine Optimalization (SEO) jako velká věda, v zásadě platí pro optimalizace WWW stránek několik relativně jednoduchých pravidel. Těmi jsou:

  • Přínosný obsah - ať už z pohledu informací či zábavy, obsah má ospravedlnit důvod návštěvy vašich stránek. Pokud váš obsah nebude nikoho zajímat, není pro koho (pro co) stránky optimalizovat. S obsahem logicky souvisí i výběr vhodných klíčových slov, pod kterými mají být webové stránky nalezeny, a jejich použití v textu. Obsah má i největší vliv co do off-page faktorů v tom smyslu, že čím víc sdělení vašich stránek  zaujme, tím bude populárnější = sdílenější (linkovanější) ->  plusové body.
  • Přehlednost stránek - pokud bude obsah jakkoliv přínosný, ale struktura, rozložení či design stránek ho bude činit nečitelným, návštěvníka to dříve či později odradí. Spíš dříve. Stránky dělit do logicky stavěné struktury (osnovy), používat nadpisy, odstavce.
  • Struktura kódu stránky - jinými slovy přehlednost stránky pro vyhledavač. Čím souvislejší text, tím lépe. Validní HTML kód, usnadnit vyhledavači orientaci na stránkách. Právě toho, jak optimalizovat WWW stránky z pohledu jejich kódu se týká následující text.

Jak optimalizovat WWW stránky  


Při optimalizaci WWW stránky pro vyhledavače je nutné předem zvolit vhodná klíčová slova (resp. slovní spojení), které odpovídají obsahu vašich webových stránek a pod kterými chceme, aby si je vyhledavače do své databáze zařadily a nabízely ve svých výsledcích vyhledávání. 

Volba vhodných klíčových slov, která odpovídají obsahu stránek, vynesou stránky na přední umístění ve výsledcích vyhledávání a vygenerují stanovené minimální množství návštěvníků, patří mezi nejdůležitější kroky jak v SEO, tak z pohledu správného určení cílové skupiny i obecně vzato v celém online marketingu. Jejich počet by měl být omezený na cca 3-5, všechna tematicky související s obsahem stránky. Neublíží, pokud doménové jméno rovněž obsahuje klíčové slovo (spojení).


Zásady pro technickou optimalizaci WWW stránek


  1. Obsah vhodně rozdělíme na jednotlivé stránky. Co stránka, to ucelené a specializované téma / kapitola, na které zvolíme klíčová slova. Základem stránky je text. Web celý ve flashi vypadá sice sexy, ale co do indexace je pro vyhledavač hůře stravitelný. To ovšem neznamená držet se jen striktně textu, rozumná trocha obrázků, flashe, atd. není ku škodě.
  2. Klíčová slova vhodně vkládáme do textu tak, aby text dával smysl. Občasné zdůraznění HTML tagem (<b>, <strong>, atd.) neublíží, ale pokud text rozsekáme do tabulky, kterou zaplevelíme JavaScriptem, bude mít vyhledavač při indexaci potíže. Poměr výskytu klíčového slova k celkovému textu by měl být cca 6%.
  3. Klíčová slova (spojení) do <title>, nadpisů (<h1> atd.), do ALT tagů u obrázků, do názvu stránky (klicove-slovo.html). Jinak řečeno - zdůraznit je, vypíchnout. Do meta tagu do DESC zadat výstižný a poutavý popis obsahu, max. 150 znaků. Nemá sice vliv na hodnocení vyhledavačem (Google), ale je spolu s TITLE zobrazen ve výsledcích vyhledávání. Délka TITLE tagu max. 65 znaků, každá stránka jiný TITLE tag (viz bod č.1).
  4. Odkazy v rámci našich stránek vytváříme vždy stylem <A HREF = klicove-slovo.html>klicove slovo</a>, ne "Pro pokračování klikněte zde" (např.). Vyvarovat se nefungujících odkazů. 
  5. Použijeme navigaci ve stylu HOMEPAGE > KATEGORIE > STRÁNKA, kterou by měla obsahovat každá stránka tak, aby všechny stránky byly prolinkované.

Toto jsou základní zásady pro optimalizaci on-page faktorů webové stránky. Něco o off-page faktorech zase příště.

2 komentáře:

  1. Mám pár nesouhlasných komentářů:-) http://blog.bloxxter.cz/co-si-o-seo-z-webu-neprectete/

    OdpovědětVymazat