02.01.13

SEO šaman odpovídá

SEO expert Pavel Ungr na svém blogu rozebral můj předchozí příspěvek, tudíž mu tuto laskavost oplatím teď na svém. :)  Pavel píše:

1. "Klíčová slova nevolíme na základě obsahu stránek, ale naopak obsah stránek upravujeme na základě analýzy klíčových slov." Pokud mám stránky o ručním nářadí, volím klíčová slova na základě obsahu stránek, tj. o ručním nářadí. Nevolím klíčová slova nesouvisející s obsahem stránek.

2. "Ve vstupu do analýzy klíčových slov mohou jít tisíce frází." Nemluvím o žádném vstupu. Mluvím o kličových slovech (spojení), na která cílím. Je obrovská chyba, pokud optimalizujeme stránky na obrovské množství klíčových slov.

3. "Klíčová slova do textu nevkládáme, ale píšeme text na dané téma s vybranými klíčovými slovy. Takže je tam nijak násilně nevkládáme a už vůbec ne, abychom dosáhli jakýchsi mýtických 6%." Klíčová slova do textu samozřejmě vkládat musíme, protože pokud bychom je tam nevkládali, tak by v textu nebyla. Nikdo nemluví o žádném násilném roubování na text. Mluvím o používání klíčových slov v obsahu stránky. A co je pro někoho mýtické číslo, je např. pro Seana Odoma číslo reálné. Pavel promine, ale Sean Odom je přece jen v SEO větší autorita.

Dále Pavel uvádí, že "Abyste ale mohli SEO dělat dobře, pak ještě minimálně musíte:
  1. Dobře znát klienta i jeho obor.
  2. Znát jeho cíle i to co vlastně od SEO očekává.
  3. Na základě znalosti cílové skupiny i konkurence stanovit vhodnou strategii – je pro každého jiná.
  4. Realizovat vstupní analýzy, které vám vytyčí další směr.
  5. Nezapomínejte že hlavní je tu návštěvník a klient a ti musí být spokojení – absolutně nezáleží kolik procent klíčových slov máte na stránce.
  6. Musíte dělat jen to, za co se nikdy nebudete stydět a o čem jste si 100% jisti, že klientovi neublíží."

Tohle nemusí znát odborník na SEO, to jsou plus minus obecné principy v podnikání v jakémkoliv oboru. A pokud jde o to, že SEO může dělat jen ten, kdo má vedle informací dostupných na webu i  "správné myšlení,  způsob práce a její plánování," - opět platí, že toto je nutné v jakémkoliv oboru či činnosti. Namátkou např. programování, optimalizace čehokoliv (daní, investic, atd.).Není to specialita SEO oboru, což, myslím, za těch 15+ let, kdy se podnikání v různých oborech pohybuji, dokážu posoudit. 

To, s čím souhlasím a v čem jsem nikdy nebyl ve sporu, je, že SEO konzultant má smysl, pokud nechci svůj čas studiu SEO věnovat. Otázkou ale je, co za své peníze od takového konzultanta dostanu. Obsah školení obvykle nepřesáhne rozsah informací volně (legálně) dostupných na netu. Konzultant má podle mě smysl jen při práci na konkrétním projektu, nicméně i zde je na uvážení, zda práce, kterou odvádí, je natolik odborná, že si zaslouží přirovnání k jadernému fyzikovi či transplantačnímu chirurgovi. 

10 komentářů:

  1. Tedy já do Seo můžu mluvit asi jako školák do prezidentování, nicméně svůj nový web pod WP jsem nechal zkontrolovat seo-servisem a našel hromadu "špatností". V podstatě nebyl problém to napravit a když jsem dosáhnul 88%, víc už neřeším. Chi tím říci, že kdo se trochu o psaní a tvorbu zajímá, neměl by být problém to jakž takž napravit. Kdo ale dělá třeba cukráře a neví co je to html s tím asi nehne ani po dlouhém studování, protože s tím dřív sekne.SEO konzultant tedy ano, ale v jakési zázračné "šamanství" nevěřím. Ostatně píše se to všude. Důležitý je obsah. Co je platno, že tam někdo přijde a pak rychle uteče. jiri www.bachmann.cz

    OdpovědětVymazat
  2. 1) Jednak nemusíte vědět (a většinou ani nevíte) jaká všechna slova lidé hledají (např. prodáváte lahev piva, ale uživatelé mnohem víc hledají flašku piva), a jednak si pomocí analýzy klíčových slov můžete najít i nepříliš hledané fráze, které by Vás normálně nenapadly a který Vám můžou přinést návštěvnost v desítkách procent. Podle analýzy klíčových slov se také připravuje struktura webu. Kdo neví pořádně co to je analýza klíčových slov je, těžko pochopí k čemu to slouží.

    2) Jestli si myslíte, že je obrovská chyba pokud optimalizujete na obrovské množství klíčových, tak vůbec nechápete k čemu tahle celá věc slouží, viz. termín longtail (cca 80 procent návštěvnosti). Nevím o co se tento Váš názor opírá, zkuste si někdy na nějakém větším webu podívat z jakých klíčových frází lidi chodí. Určitě se budete divit kolik to na té návštěvnosti udělá + samozřejmě často na konverzích.

    3) Pavel Ungr naznačoval to, že nejdřív máme klíčové fráze a pak až texty, které ty fráze obsahují, aby ti lidé z vyhledávání přišli. A když nevíte co lidé hledají, těžko pro ně můžete psát texty.

    Na závěr - rád bych se zeptal kolik úspěšných projektů v této oblasti máte za sebou, když se cítíte na to, abyste říkal, že SEO konzultant je vlastně k ničemu a že se to naučí každej floutek z ulice. Ostatně stejně tak se může každej floutek z ulice naučit programovat nebo hrát na klavír, ale je umět a umět. A ti majitelé velkých e-shopů jako je Mall.cz asi taky nejsou úplně blbí, aby dávali statisíce firmám jako je H1 za nic. Nebo myslíte, že jo?

    PS: Jelikož se tím neživíte na špičkové úrovni, tak mi to trochu přijde, jako když kuře poučuje slepici, bez urážky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ad 1) - A teď argumentujete proti čemu??

      ad 2) - Jestli opravdu nepovažujete za chybu, že někdo "optimalizuje" web na obrovské množství klíčových slov, tak hodně štěstí s vaší optimalizací. Vzít desítky klíčových slov (spojení) a snažit se být na všech na prvních SERPs je bláhový plán a nesmysl.

      ad 3) - Nikoliv, funguje to jinak. Jsem prodejcem piva. Rozhodnu se, že pro vytvoření webu - eshop. Tím vznikl obsah, o čem daná stránka má být. Poté analýzou klíčových slov zjistím, na jaká je dobré optimalizovat. Poté daný obsah upravím. Postup ve stylu "tak teď se podívám, jaká klíčová slova jsou vyhledávaná, ok, je to flaška piva, takže udělám web na jeho prodej, přestože jsem jinak akademický malíř."

      Ne, každý floutek se nemůže naučit programovat a už vůbec ne hrát na klavír. K prvnímu je třeba min. matematické nadání a znalosti, v druhém talent. Zásady optimalizace WWW stránky (= on-page faktory) jsou podstatně nenáročnější co na znalosti či talent. Pokud jde o peníze, které do SEO tečou, jdou z drtivé většiny na "správu off-page faktorů", což jednoduše řečeno "marketing" vašeho webu. S optimalizací pro vyhledavače to nemá až tak co dělat.

      Váš argument, že pokud se tím neživím, tak bych o daném oboru neměl psát, je, bez urážky, hodně nevyzrálý. Je vidět, že jsem ťal do živého. ;)

      Vymazat
  3. Jsem kuře a slepici poučovat rozhodně nechci.

    Já to myslel trochu jinak.
    Byl jsem několikrát osloven několika lidmi(společnostmi(?), že mi zajistí díky SEO otimalizaci vyšší návštěvnost, lepší validitu atd. Dlouho jsem váhal a nakonec jsem do toho nešel, protože mám spoustu svých letitých klientů (určitě stovky), kteří vím, že dají spíš na osobní kontakt.
    Pracuji ve financích a tady je tolik "podvodníků" a superlákavých nabídek, že až oči přecházejí. Komu ale věřit? Proto si myslím, že sebenavštěvovanější stránka ještě není zárukou úspěchu v mé branži.

    Koupit mikinu je pro mě relativně bezrizikové.
    Posílat "někam" 10 let peníze je něco jiného.

    Chápete ten rozdíl?
    Proto jsem napsal (zcela můj názor) jaký mám názor na SEO v mém případě.

    Na druhou stranu si s webem rád hraju a tak je mi jasné, že "ty svoje" klienty můžu klidně oslovovat, protože mě znají a i-marketing má budoucnost.

    Ted se vrátím na začátek. I kdybych dostal sebelákavější nabídku od tvůrců webů, je nakonec stejně na mě "čím to naplním". A s tím mám momentálně větší problém, než s optimalizací. Aby bylo co optimalizovat, musím mít obsah.

    SAMOZŘEJMĚ, že když už o seo něco vím (i jako kuře), vidím psaní příspěvků v jiném světle a snad by se to mělo i odrazit v hodnocení a případné návštěvnosti.

    To, že Mall bez špičkového SEO nemůže fungovat je jasná nezpochybnitelná věc.

    Trochu s nadsázkou jsem to myslel tak, že náhon 4x4 je ve Špindlu nutností, v Třeboni to až tak nutné není. Jako každé přirovnání samozřejmě pokulhává, ale doufám, že je to pochopeno.

    Psaní i já (dnes už) začínám hledáním klíčových slov a frází a na ně se snažím vyrobit smysluplný text.

    To jde jistě dělat na úrovni okresního přeboru doma v obýváku, nebo na úrovni Olympiády.
    V žádném případě to není zpochybnění myšlenky jako takové.

    děkuji, doufám, že diskutujeme v míru !
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  4. K bodu 2.:
    Ak si prečítate článok http://vyhledavace.info/clanky/245/kolik-klicovych-slov-se-vejde-na-jednu-stranku, snáď prehodnotíte to, čo ste napísal.
    K bodu 3.:
    Skúste na tejto stránke použiť nejaké kľúčové slovo s hustotou 6%. Napr. na slovo "SEO". Momentálne má hustotu len 1.45% a na stránke je použité 18-krát. Aby bola hustota 6%, stačí ho do textu pridať už len cca 50 krát. Ale pozor, ak niekto napíše ďalší komentár, hustotu opäť zriedi a budete musieť článok upravovať ^^.

    Pomocou internetu sa dá naučiť takmer všetko. Len je otázne, či si z neho laik dokáže vybrať zrovna tie informácie, kvôli ktorým nenarobí viac škody ako úžitku. A zrovna SEO je obor, v ktorom sa šíri neuveriteľné množstvo dezinformácií.
    Všetky 3 body, ktoré ste tu popísal, sú známe "SEO mýty", ktoré kolujú po internete a s pravdou majú bohužiaľ len málo spoločného.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. - Článek jsem si přečetl a odkazuji na komentáře pod ním, které jeho závěry min. upravují, pokud ne vyvracejí. ;)
      - Tak zrovna SEO není zrovna ideální klíčové slovo, že, plus logicky nelze příliš úspěšně optimalizovat stránku, kde se objeví kdovíjak dlouhé komentáře s kdovíjakým obsahem.

      Teď úplně nevím, o kterých třech bodech mluvíte. Pokud o těch, která jsou uvedena v tomto článku, tak to jsou body P.U., která naopak vyvracím.

      Vymazat
  5. Jiří Bachman: Můj příspěvek nebyl reakcí na Vás, nýbrž na auta článku.
    Ale k Vašemu textu - předně většina SEO odborníků jsou spíš SEO podvodníci, resp. SEO šamani. Ve Vaší branži bude určitě víc znamenat důvěryhodnost než návštěvnost, nicméně když by Vám někdo udělal analýzu klíčových slov, mohl by zjistit, že některé produkty nazýváte jinak, než jak je chápe většina návštěvníků, takž byste mohl vylepšit relevanci Vašich textů vzhledem k tomu, co návštěvníci opravdu chtějí.
    Stejně tak Vám dobrý SEO konzultant s rozhledem může poradit jak zvýšit právě tu důvěryhodnost.
    Jinak s Vámi nejsem ve sporu.

    OdpovědětVymazat
  6. No já toho raději nechám.
    Vím o tom málo, abych mohl oponovat profíkům.
    Napsal jsem prostě něco:"Jak to vidím já".
    Zpochybňovat SEO rozhodně nehodlám, spíš zůstanu u debat třeba o Forexu nebo investicích, tam se budu za své názory bít, tady raději s pokorou mě vlastní opouštím bojiště.
    Hezký den.

    OdpovědětVymazat
  7. Jen pro pořádek. Dobrá odpověď by měla být bez chyb. Mé jméno je Pavel Ungr a ne Pavel Unger.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se samozřejmě omlouvám, sypu si popel na hlavu a opravuji. Zřejmě vliv mé současné horečky. :(

      Vymazat